De ethische reis van The Body Shop

Sinds haar oprichting in 1976 heeft The Body Shop zich ontplooid als een baanbrekende kracht ten goede. Weinig merken, zoals L’Occitane en Lookfantastic, resoneren zo sterk met ethische en duurzame praktijken als dit merk. Het heeft unieke eigenschappen die de normen binnen de industrie hebben hervormd en een standaard hebben gesteld voor anderen om te volgen. In dit artikel duiken we dieper in deze eigenschappen en bekijken we wat The Body Shop zo uniek maakt.

Leider in dierproefvrije beauty

The Body Shop is van in het begin de voortrekker geweest in de beweging voor dierproefvrije beauty. Het merk zorgt ervoor dat geen enkel dier schade ondervindt bij het vervaardigen van zijn producten. Het is bewonderenswaardig te zien hoe deze verbintenis verder reikt dan louter woorden en hoe consistent ze campagne hebben gevoerd tegen dierproeven en invloed hebben uitgeoefend op het veranderen van beleid wereldwijd.

Welkom veganistische beautyproducten

Terwijl de vraag naar veganistische beautyproducten blijft toenemen, heeft The Body Shop deze trend niet alleen voorzien maar ook volledig omarmd. Met een uitgebreid assortiment aan producten die vrij zijn van ingrediënten van dierlijke oorsprong, spreekt het merk een nog grotere groep ethisch bewuste consumenten aan.

Toewijding aan fair trade cosmetica

De toewijding van The Body Shop aan fair trade cosmetica blijkt uit het ‘Community Fair Trade’-programma van het merk. Dit initiatief haalt voortreffelijke ingrediënten en accessoires bij deskundige producenten van over de hele wereld. Zo’n aanpak garandeert niet alleen producten van topkwaliteit, maar ook eerlijke prijzen en arbeidsomstandigheden voor lokale gemeenschappen. Als ge kiest voor The Body Shop, draagt ge indirect bij aan het welzijn van vele gemeenschappen, waardoor elke aankoop een daad van sociale verantwoordelijkheid wordt.

milieuvriendelijke verpakking

Als onderdeel van B Corp neemt The Body Shop zijn milieueffecten uiterst serieus, vandaar de inspanningen van het merk om deze te verkleinen door milieuvriendelijke verpakkingen te gebruiken voor zijn producten. Deze verpakkingen focussen op het verminderen van het gebruik van plastic materialen en meer op plantaardig en gerecycleerd plastic. Meer dan dat, helpt The Body Shop mensen wereldwijd met hergebruiken, verminderen en recyclen door hun Refill Program.

bron: The Body Shop – Navulling fles

Organische lichaamsverzorging

Naast de milieuvriendelijke verpakking, zijn de producten van The Body Shop vervaardigd uit duurzaam verkregen, natuurlijke ingrediënten en ingrediënten van natuurlijke oorsprong zoveel mogelijk. De formules die worden gebruikt, streven ernaar de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verbeteren. Met dergelijke ingrediënten kan The Body Shop zijn belofte van natuurlijke schoonheidsoplossingen effectief nakomen zonder in te boeten aan zijn ethische waarden.

Liefdadige beautymerk

The Body Shop is veel meer dan een beautymerk; het zet zich ook sterk in voor liefdadigheidsinitiatieven. Door steun te betuigen aan vele sociale en milieu-gerelateerde oorzaken, zoals huiselijk geweld en dakloosheid, evenals vele andere, tonen ze aan dat schoonheid en goedheid hand in hand kunnen gaan.

Vind het perfecte cadeau met ethische geschenksets

Het zou op dit punt geen verrassing moeten zijn dat ge bij The Body Shop doordachte en ethische cadeau-opties kunt vinden. Ge kunt een ethische geschenkset samenstellen, die wellicht de perfecte keuze voor u is. De sets kunnen gevuld worden met een verscheidenheid aan huidverzorgings- en beautyproducten. Ge kunt de sets zelf samenstellen of de cadeaugids raadplegen die het bedrijf voor u heeft samengesteld.

Conclusie

The Body Shop blijft de industrie leiden op het gebied van ethische schoonheid en huidverzorging. Het merk verkoopt veel meer dan producten; het verkoopt een filosofie, een manier van leven die vriendelijk, bewust en mooi is. Ik was al een grote fan van het merk, en alle informatie die ik heb verzameld om dit artikel te schrijven, heeft ervoor gezorgd dat The Body Shop mijn merk van keuze zal zijn voor beautyproducten.

Christiaan van Amstel