IKEA: heilig of huichelachtig?

't Is moeilijk om in deze tijden, met berichten over kinderarbeid, designkwesties en klimaatverandering, uit te maken welke firma's de “goeie gasten” zijn. Wie moeten we mijden? Welke bedrijven zijn te vertrouwen? Welke klachten zijn gegrond? In deze onzekerheid is het dan ook een verademing als bedrijven een positieve impact lijken te hebben. IKEA, met haar sterke normen en waarden en de beroemde "IKEA-geest", lijkt zo'n firma te zijn. Oprichter Ingvar Kamprad hamerde altijd op het belang van transparantie en zorgde ervoor dat IKEA zijn visie om 'voor iedereen een beter dagelijks leven te creëren' steeds najoeg. Het bedrijf praat veel over kernwaarden, maar wat doen ze nu echt? In dit artikel duiken we daar dieper in.

Mensen

Prijsverlagingen
In deze tijden van inflatie ervaren veel mensen financiële moeilijkheden. IKEA heeft zijn productie- en verzendprocessen zo geoptimaliseerd dat ze de prijzen van verscheidene populaire producten hebben kunnen verlagen. Bestsellers zoals BILLY, VITTSJÖ en VARDÖ zijn nu betaalbaarder.

Liefdadigheidswerk
IKEA is actief betrokken bij liefdadigheidsprojecten. Ze werken samen met lokale, nationale en wereldwijde organisaties voor goede doelen en hulp bij rampen. Ze hebben grote samenwerkingen met UNICEF, Save the Children en het Rode Kruis. Ook zijn ze recent een partnerschap aangegaan met de daklozenstichting Shelter, wat hun toewijding aan sociale hulp benadrukt.

Inclusiviteit en diversiteit
IKEA’s inzet voor LGBTQ+ inclusie gaat verder dan af en toe Pride-gerelateerde producten aanbieden. IKEA heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de gedragscode van de VN tegen discriminatie van de LGBTQ+ gemeenschap in het algemeen en op de werkplek. Ze hebben een wereldwijd LGBTQ+ inclusieplan geïmplementeerd en verkopen regenboogtassen, waarvan een deel van de winst naar LGBTQ+ organisaties gaat.

IKEA regenboog tas
bron: IKEA catalogus – IKEA regenboog tas


Het ‘Tack!’ loyaliteitsprogramma

Elk jaar deelt IKEA een deel van de winst met de pensioenplannen van werknemers in de markten die onder de Ingka Groep vallen, IKEA’s grootste franchisenemer. Deze jaarlijkse bonus erkent de bijdrage van medewerkers aan het succes van IKEA, waarbij het gedeelde bedrag voor iedereen hetzelfde is, ongeacht salaris of positie. Sinds de start in 2013 heeft het Tack! (“dankjewel” in het Zweeds) programma al meer dan 8,3 miljard Zweedse kronen uitgedeeld.

Planeet

Tweedehands meubelen
Sinds 2021 zijn in alle Zweedse IKEA-winkels circulaire shops te vinden, die duurzaamheid aanmoedigen en meubels een tweede leven schenken. Deze initiatieven vereenvoudigen het voor klanten om hun ongewenste spullen opnieuw te gebruiken en bieden tevens koopjes aan. Wereldwijd beschikken de meeste IKEA-vestigingen over een circulaire hoek, waar geretourneerde producten, showroommodellen of licht beschadigde items tegen verlaagde prijzen worden aangeboden. IKEA stimuleert niet enkel de verkoop van tweedehands meubels via hun eigen winkels, maar moedigt consumenten ook aan dit te doen via andere circulaire platformen. Zo heeft IKEA in Nederland onlangs advertentieruimte op het grootste circulaire platform gekocht, om tweedehands IKEA-meubels te promoten. Het doel van deze campagne was het bewustzijn te vergroten rondom de levensduur van producten en duurzaam consumeren te stimuleren. Volgens het duurzaamheidsplan, streeft IKEA ernaar om binnen tien jaar al zijn producten van gerecyclede of hernieuwbare materialen te maken.

tweedehands IKEA meubilair
bron: IKEA Media Library – tweedehands IKEA meubilair


Plantaardige dieet opties

In de restaurants van IKEA vindt ge voor iedereen wat wils, ook voor degenen die een plantaardig dieet volgen. Met een smakelijk en groeiend assortiment vegetarische en veganistische opties, promoot IKEA duurzamer eten. De nieuwste toevoeging deze herfst is een nieuwe plantaardige worst, als optie voor de beroemde IKEA-hotdog.

Meer laadpunten voor elektrische voertuigen
Naast circulaire winkels en plantaardige eetopties, verhoogt IKEA het aantal laadpunten voor elektrische voertuigen om duurzaam leven toegankelijker te maken voor klanten. Sinds de lente van 2023 breidt IKEA zijn laadpunten bij zijn vestigingen uit, waarbij alle elektriciteit uit groene energie komt.

Is alles zo positief als het lijkt?

Met al deze initiatieven lijkt IKEA een progressief en positief bedrijf. Echter, IKEA’s verleden is niet zonder controverse. Zo bleek dat oprichter Ingvar Kamprad in zijn jeugd nazisympathieën had en lid was van de Zweedse nazipartij SSS (Svensk Socialistisk Samling). Dit riep vragen op over de geloofwaardigheid van IKEA’s inzet voor gelijkheid en diversiteit. Kamprad beweerde later onwetend te zijn geweest over de naziverbindingen en betreurde het feit dat hij als nazi werd bestempeld. In 2012 werd bekend dat IKEA vrouwen uit catalogusbeelden voor de Saudische markt had verwijderd. De communicatiedirecteur van IKEA veroordeelde dit incident en benadrukte dat het niet strookt met de waarden van het bedrijf. Ook waren er beschuldigingen dat door IKEA ingehuurde bedrijven illegaal Oekraïense bossen kapten. IKEA heeft beloofd deze beweringen te onderzoeken en eventuele problemen aan te pakken.

IKEA Museum: verleden, heden en toekomst

Benieuwd naar het bedrijf? Het IKEA Museum in Älmhult, Zweden, is een bezoekje waard. Het museum, geopend in 2016, gaat niet enkel over de geschiedenis en ontwerpen van IKEA, maar biedt ook workshops, heerlijk eten en tal van activiteiten. Ge kunt er alles leren over de geschiedenis en toekomstplannen van IKEA. Als ge niet naar Zweden kunt afreizen, neem dan een kijkje in hun online museum voor een vleugje IKEA-ervaring vanuit huis.

Florence Stroink